Studio SALES di Norberto Ruggeri

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Charles Avery
L’Escargot Quadrato
13 Aprile 2013 –  31 Maggio 2013 

Venerdì 12 Aprile 2013 alle ore 19.00 Galleria S.A.L.E.S. è orgoliosa di inaugurare la quarta mostra personale neglia spazi della Galleria di Charles Avery, L’escargot quadrato. 
Le nuove opere presentate in mostra sono disegni, sculture e acquerelli che ripropongono i temi e la ricerca della più recente produzione dellartista, che attualmente sta lavorando ad una grande restrospettiva the si terrà lanno prossimo al Museo GEM de LAia. Questo prestigioo appuntamento dà prova del grande riconoscimento che Charles Avery ha saputo guadagnare presso la critica e il pubblico internazionale, e questa mostra da S.A.L.E.S. arriva in un momento di grande ispirazione per lui, fissando quelli che sono i motivi della sua maturità artistica. Dal 2005 Charles Avery ha iniziato a realizzare opere che ritraggono Onomatopoeia, unisola fantastica inventata dallartista, che esiste al di fuori del normale spazio-tempo. Nella Onomatopoeia averiana gli esseri umani (The Islanders, gli Isolani) convivono con animali ed esseri immaginari, come il Noumenon, lAleph o i Siverbobs; nellisola paesaggi realistici si alternano a vedute che noi definiremmo astratte, composizioni di figure geometriche e colori fluo. Spesso lautore traspone le sue opere in forma letteraria, accompagnandole con testi scritti che narrano le vicende di Onomatopoeia, attraverso le storie di alcuni suoi personaggi chiave. Ciascuna opera di Avery viene dunque percepita dallo spettatore come singola parte di un universo più vasto, in cui si fondono suggestioni della tradizione letteraria anglosassone, riflessioni semiotiche e filosofiche e, più velatamente, elementi autobiografici. Le opere di Charles Avery, nel narrare di questo mondo immaginario, al contempo lo creano e nella mostra Lescargot quadrato lartista amplia ulteriormente i confini di Onomatopeia.
Il grande disegno Untitled (View of the Jetty), 2012 (Veduta del molo) è unopera che mette assieme una pluralità di personaggi e simboli e, per il suo valore iconico e tecnico, rappresenta uno dei cuori dellesibizione. Concepito inzialmente dallartista per essere di piccole dimensioni, esso è venuto arricchendosi man mano, e la sua ultimazione ha richiesto più di otto mesi. Lesibizione si apre poi a raggera attorno a questa grande opera. Scene corali (Untitled (Fishermen returning from the Qoro-Qoros), 2012) si alternano a scene più intimistiche (Untitled (Couple waiting on old pier), 2012) in un gioco di rimandi interni, che lartista propone secondo modalità molteplici: riprendendo gli stessi personaggi in disegni diversi in una sorta di trasposizione scenica, o attraverso una trasposizione nel medium, come per la scultura Untitled (Disc-Wordler), 2010, che ritrae uno dei personaggi di View of the Jetty. Particolare è inoltre il disegno Untitled (Fishermen returning from the Qoro-Qoros), 2012, del quale lartista scrive:
I decided to make a work like this because the rest of the show is very atmospheric and melancholy and I wanted to contrast that.   The drawing is not comic though in reality, it has more the feel of reportage photography.
Come lartista lascia qui intendere, lesibizione, che a differenza delle precedenti non presenta installazioni, il ritmo è scandito dallinterazione che nasce tra le opere stesse. Linclusione ne Lescargot quadrato dei lavori ad acquerello accentua il lato romantico e melanconico della mostra, in particolare nella serie-opera Untitled (5 panel study; L-R: Passenger liner entering the Port of Onomatopoeia; Gatherers; Phenomenon of the Noumenon; Ninth Fishermen; Tondus Drinking), 1962-2012 che lartista ha realizzato intervenendo su alcune opere incompiute della madre pittrice. Diversamente, lavori come Untitled (Two Significantes with Fisherman), 2013 mostrano

 
 
On Friday 12th of April 2013 at 7.00 pm Galleria S.A.L.E.S. is proud to inaugurate the fourth solo show in the Gallery space of Charles Avery, Lescargot quadrato. The new works presented in the show are drawings, sculptures and watercolours that recall the themes and research of the latest production of the artist, who is currently working on a big retrospective that will be held next year at the GEM Museum in The Hague. This major appointment proves the great recognition Charles Avery has gained among international critics and public, and this exhibition at Galleria S.A.L.E.S. arrives during a moment of great inspiration for him, fixing the motives of his artistic maturity. In 2005 Charles Avery started to realize works that portray Onomatopoeia, a fantastic island, that exists only outside common space and time. In Charles Avery Onomatopoeia human beings (The Islanders) coexist with imaginery animals and creatures, like the Noumenon, the Aleph or the Siverbobs; realistic landscapes are followed by abstract panoramas, compositions of geometric figures and fluorescent shades. The author often translates his works into literary form, combinig them with texts that narrate about the life in Onomatopoeia telling the story of some of its inhabitants. Every work of Charles Avery is therefore perceived from the viewers as a single part of a vastest universe, where suggestions from UK literary tradition, semiotic and philosophical reflections, and more covert autobiographical elements, are put together. Through art Charles Avery not only describes this imaginary world but he also creates it and in the exhibition Lescargot quadrato the artist further extends Onomatopoeia borders. The big drawing Untitled (View of the Jetty), 2012 is a work that put together a plurality characters and symbols and for its iconic and technical value, it constitutes one of the hearts of the exhibition. Initially conceived to be smaller, it has become the more and more rich, and it required more than eight months to be finished. The show then opens up around this big work. Choral scenes (Untitled (Fishermen returning from the Qoro-Qoros), 2012) alternate with others more intimistic (Untitled (Couple waiting on old pier), 2012), building a net of cross references that the artist proposes in multiple ways: portraying same characters in different drawings, like a sort of scenic transposition, or in a transposition in the medium, as for the sculpture Untitled (Disc-Wordler), 2010 that shows one of the characters seen in View of the Jetty. Peculiar is then the drawing Untitled (Fishermen returning from the Qoro-Qoros), 2012, on which the artist says:
I decided to make a work like this because the rest of the show is very atmospheric and melancholy and I wanted to contrast that.   The drawing is not comic though in reality, it has more the feel of reportage photography. As the artist suggest here, in this exhibition, that differently from the previous ones does not include installation works, the rhythm arises from the interaction among the artworks. The inclusion in Lescargot quadrato of watercolour works emphasizes the romantic side of the exhibition, particularly in the series Untitled (5 panel study; L-R: Passenger liner entering the Port of Onomatopoeia; Gatherers; Phenomenon of the Noumenon; Ninth Fishermen; Tondus Drinking), 1962-2012, that the artist realized through interventions on a few unfinished works by his mother. Conversely, works such as Untitled (Two Significantes with Fisherman), 2013, displays an apparent sense of irony or even, a subtle mockery. The final equilibrium in which all the works connect recreates into the environment of the show the fairy dimension where the life Onomatopoeia is suspended.

 

 

Charles Avery. L'escargot quadrato. exhibition view @ Galleria S.A.L.E.S. 12apr13.(a)