Studio SALES di Norberto Ruggeri

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Wolfgang Tillmans è nato a Remscheid, Germania, nel1968 ed ha studiato a Bournemouth e al Poole College of Art dal 1990 al 1992. Le sue fotografie sono esposte nelle collezioni permanenti della tate Britain (London), Museum Kunstpalast (Düsseldorf), Sprengel Museum (Hannover) e Pinakothek der Moderne (München). Numerose istituzioni hanno ospitato sue mostre personali, tra le più recenti ricordiamo: Museo de Arte de Lima (2013), Moderna Museet di Stoccolma, Kunsthalle di Zurigo, MAM di San Paulo e Common Guild in Glasgow (2012), Zachęta National Gallery of Art , Warsaw (2011-2012), Hamburger Bahnhof Museum di Berlino, lo Stedelijk Museum di Amsterdam e il Museo Tamayo, Mexico City (2008), al Kunstverein München e al Kestner-Gesellschaft, Hannover (2007), al P.S.1 di New York, al Museum of Contemporary Art (MCA) di Chicago, all’ Hammer Museum di Los Angeles, all’Hirshhorn Museum and Sculpture Garden di Washington DC e allo Sprengel Museum di Hannover (2007). Inoltre coi suoi lavori ha preso parte a anche a numerose collettive: MoMA di New York (2012), alla Pulitzer Foundation for the Arts, St. Louis (2011), la Hayward Gallery di Londra (2011, 2010), New Museum di New York , al CAPC musée d’art contemporain di Bordeaux e al Kunstmuseum Bern (2010), al The MoCA di Los Angeles (2009), alla Tate Modern di Londra, allo Städel Museum, Frankfurt, all’ Hammer Museum, Los Angeles (2008), History in the Making: A Retrospective of the Turner Prize, Mori Art Museum di Tokyo e alla Triennale di Torino (2008), alla Tate Britain di Londra e al MACRO Museo d’Arte Contemporanea di Roma and il Metropolitan Museum of Art di New York (2007), al Kunstverein München (2006). Tillmans è uno dei più influenti artisti della sua generazione, nel 2000 ha vinto il Turner Prize, diventando il primo fotografoe il primo cittadino non inglese a vincere questo premio e nel 2009 ha partecipato alla Biennale di Venezia diretta da Daniel Birnbaum.
Attualmente l’artista vive e lavora tra Londra e Berlino.
Le fotografie di Wolfgang Tillmans sono ritratti, nature morte, paesaggi urbani, composizioni astratte. In queste immagini, che a prima vista sembrano sfuggire ad una categorizzazione precisa, corre un unico filo armonico che è quello della percezione dell’artista. Nella percezione vi è sempre uno scambio: l’oggetto-foto modifica la realtà che ritrae, esattamente come la figura di un osservatore, modifica la realtà che egli stesso sta osservando. Tillmans con le sue foto non si limita a descrivere o a catturare la realtà, ma agisce su di essa. L’artista sembra puntare non a costruire, ma a ri-costruire un’ estetica dal reale, che egli guarda dalla prospettiva della normalità e nella normalità ogni gesto, parola, azione ha sempre in sè componenti varie: emotiva, politica, fisica, civile, intellettuale. Nel fotografare Wolfgang Tillmans accosta le tematiche più svariate, che ritraendo il mondo visibile che lo circonda: la natura selvaggia e o cittadina, le città coi loro edifici, ma anche persone ed eventi, come la campagna anti-AIDS, i VIP del momento, la sessualità. Infine, negli ultimi anni la sua produzione si caratterizza per la produzione di lavori astratti, in particolare le famose serie “Paper drops” e “Freischwimmer”. la posizione che Tillmans assume nel fotografare è quella di chi dà testimonianza del contesto che lo circonda, senza documentarlo nè estetizzarlo. In questa faglia si rende possibile l’interlocuzione tra arte e realtà.


Wolfgang Tillmans was born in Remscheid, Germany in 1968 and later studied at Bournemouth and Poole College of Art from 1990 to 1992. Tillmans represents one of the most influential artists of his generation, achieving worldwide notoriety after winning in 2000 the Turner prize, the first photographer to achieve this award and the first non-English citizen. His subjects vary from portraits, to still life, to landscape, escaping a specific categorisation and at times approaching also abstract compositions. His works, often appearing spontaneous and improvisatory, are in fact meticulously planned. Tillmans has a very personal sense of beauty, which he seeks to uncover from the people, places and objects that surround him. His photographs are exhibited in the permanent collections of Tate Britain (London), Museum Kunstpalast (Düsseldorf), Sprengel Museum (Hannover) and Pinakothek der Moderne (München). He has had solo shows at Stedelijk Museum, Amsterdam (2008), Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart, Berlin (2008), Kunstverein München (2007), Kestner-Gesellschaft, Hannover (2007), Camera Austria, Graz (2007), PS1 Contemporary Art Center/MoMA, New York (2006) and his exhibition Wolfgang Tillmans, presented at the Museum of Contemporary Art, Chicago (2006), travelled to Hammer Museum, Los Angeles, Hirshhorn Museum, Washington D.C. (2007) and Museo Tamayo Arte Contemporanea, Mexico City (2008). His group shows include Form and Photo, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles (2009), Street & Studio, presented at Tate Modern, London (2008), travelled to Museum Folkwang, Essen, (2008), Städel Museum, Frankfurt (2008), Other People: Portraits from Grunwald and Hammer Collections, Hammer Museum, Los Angeles (2008), History in the Making: A Retrospective of the Turner Prize, Mori Art Museum, Tokyo, (2008), 50 Moons, Turin Triennial, Turin (2008), The Turner Prize: A Retrospective, Tate Britain, London (2007), Into Me / Out of Me, MACRO Museo d’Arte Contemporanea, Rome (2007), Depth of Field: Modern Photography at the Metropolitan, Metropolitan Museum of Art, New York (2007), The Secret Public: The last days of the British underground 1978 – 1988, Kunstverein München, Germany (2006); Institute of Contemporary Arts, London (2007).
The artist lives and works in London and Berlin.
The photographs of Wolfgang Tillmans are portraits, still lifes, urban landscapes, abstract compositions. In these images there is a single harmonic thread that is that of the artist’s perception. The photo-object modifies the reality it portrays, exactly like the figure of an observer modifies the reality that he is observing himself. Tillmans with his photos is not limited to describing or capturing reality, but acting on it. The artist seems to aim not to construct, but to re-construct an aesthetic from reality, which he looks from the perspective of normality and in the normality every gesture, word, action always has in itself various components: emotional, political, physical, civil, intellectual. In photographing Wolfgang Tillmans brings together the most varied themes, portraying the visible world around him: wild and urban nature, cities with their buildings, but also people and events, such as the anti-AIDS campaign, the current VIPs, the sexuality. Finally, in the last years his production is characterized by the production of abstract works, in particular the famous series “Paper drops” and “Freischwimmer”. Tillmans’ position is that of those who bear witness to the surrounding context, without documenting or estetizing it. In this fault the interlocution between art and reality is made possible.

  

Wolfgang Tillmans, installation view

Wolfgang Tillmans, installation view

Wolfgang Tillmans , All the Time , exhibition view

Wolfgang Tillmans., All the Time , exhibition view

Wolfgang Tillmans, All the Time ,exhibition view

waste power station , 2011

Tag / Nacht , 2009

Freischwimmer 152 , 2010

paper drop (New York) II , 2008

CLC1100 , 2007